Akustiken betyder mycket för den totala upplevelsen.
Det är såväl smakar gott som är ljuv musik för öronen. De hungriga gästerna kan sitta gott och njuta av maten i lugn och ro i lokaler med noggrant avtämd akustik.
Enligt en studie som vi genomfört på Rockfon uttrycker 85% av danskarna att akustiken är viktig – ja, t.o.m avgörande för valet av restaurang. Då kan man prata om att akustik och upplevelsen av den väger tungt.
På Restaurant Møntergade fäster man också stort värde vid akustiken. När gästerna stiger in i det röda korsvirkeshuset, där Gammel Mønt korsar Møntergade, kommer de att få uppleva en miljö där man värdesätter bra mat, komfort och rätt ljud.
Bra akustik gynnar både kunder och anställda
I restaurang Møntergades nya lokaler avnjuts populära smørrebrød under ljuddämpande akustiktak. När restaurangen, som har funnits i 30 år, och teamet från Restaurang Palægade för mer än ett år sedan flyttade in i nya lokaler byggdes de om för att skapa en trevlig kundupplevelse. Här har man tänkt på bra komfort, bra utrymme och bra ljud.
Om du frågar Simon Olesen, delägare och restaurangchef på Restaurant Møntergade, råder det ingen tvekan om vad bra akustik betyder för kundupplevelsen: "Akustiken är det viktigaste. Folk ska gå härifrån med känslan av att det har varit en bra upplevelse och att varken lunch eller samtal har störts. På en restaurang som vår har gästerna en förväntan om att kunna föra ett ostört samtal medan de njuter av maten, säger han och tillägger:
– "Dessutom är det viktigt att inomhusmiljön är behaglig för mina kollegor och mig att vistas i, eftersom vi spenderar så många fler timmar i restaurangen än kunderna. Vi ska må bra och trivas, både när vi är här och när vi åker härifrån efter en lång arbetssam dag och det är här ljudet kommer in i bilden. Det är orsaken till att vi har valt att installera akustikplattor även i köket."
Läs allt om akustiska lösningar i restauranger här.
Bra ljud ökar intäkterna
I tidigare nämnda undersökning svarar 54 % av de tillfrågade att bra akustik gör att de köper mer under restaurangbesöket, medan 72 % säger att det gör att de återkommer till restaurangen för ett andra besök, till att börja med.
När gästen kan luta sig tillbaka, slappna av och samtala ostört i en normal samtalston, finns det mycket som talar för att många av gästerna är mer benägna att beställa ett extra glas vin eller helt enkelt komma tillbaka en annan dag:
– "Om restaurangen är inredd så den har bra akustik är det något man nästan kan ta och känna på. Förutom att gästupplevelsen får ett lyft kan det i flera fall märkas på omsättningen. Därför är det inte konstigt att vi upplever en ökning av förfrågningar från restauranger och caféer.
"Vi på Rockfon vill alltid optimera de akustiska förhållandena, överallt! Vi erbjuder många typer av akustiklösningar. Allt ifrån enklare lösningar till mer exklusiva undertak. Populärt är nu ockå att installera väggabsorbenter, eftersom de i många fall kan monteras utan att restaurangen behöver stängas " avslutar Jesper Dehn, försäljningsdirektör på Rockfon.
Se foton och läs om Brasserie Astoria, Stockholm
Läs om en svensk restaurang där man använt Rockfon Mono Acoustic akustikputs i undertaken. Brasseri Astoria i Stockholm valde färgad akustikputs för att skapa en mysig miljö med bra akustik.