Näst efter slottet är Nationalmuseum Sveriges högst kulturklassade byggnad, så det har lagts enorma krafter på renoveringen. När dörrarna slås upp i oktober kan besökarna glädja sig åt ett museum, som presenterar våra nationalklenoder i ljusa, vackra lokaler med större utställningsytor och bättre klimat för både konsten och de besökande.
Enhetlighet och monolitiska undertak
För första gången någonsin presenteras Nationalmuseum som ett enhetligt museum, och de mjuka övergångarna går igen även när det gäller valet av undertak. I den delen av museet som kallas för kyrksalen, har TS Akustik AB monterat Rockfon Mono Acoustic i dess kryssvalv med ett väldigt lyckat resultat. Emilia Olsson, projektchef hos Skanska berättar:
- Det har funnits mycket att ta hänsyn till för att ro det här projektet i land, men vi är otroligt nöjda med både utförandet och resultatet. Vi har lyckats att bibehålla det rena arkitektoniska uttrycket, samtidigt som vi har avvärjt problemen med dålig akustik.
Historien ska ha högt till tak
Som alltid när det är konst och museiföremål som ska presenteras ska omgivningarna och interiören ”hålla sig på sin kant”, och inte stjäla uppmärksamheten från de objekt som folk har kommit för att se. Peter Fritzon, försäljningschef hos Rockfon förklarar vad det är som Rockfon Mono Acoustic kan:
- Det här är ett väldigt elegant undertak, med en ovanligt hög ljusdiffusion på 99 % och en ljusreflektion på 87 %, som välver sig över en så att man rent faktiskt inte kan se var det börjar och var det slutar, vilket ger en känsla av oändlighet. Dess närvaro märks först och främst på dess ljudabsorberande egenskaper, vilket är garant för att både högljudda skolklasser och mer stillsamma besökare ska få en så bra upplevelse som möjligt.