Frågan om hur man bär sig åt för att skapa bra arbetsmiljöer har många svar. Inredningsdetaljer och färger kan alltid diskuteras, men något som de flesta är överens om i Skandinavien är att undertaket ska vara vitt. Något som enligt färgexperten och inredningsarkitekten Sara Garanty inte längre är en självklarhet:
- Vitt är svårt att matcha med andra kulörer och jag skulle bara välja ett vitt innertak om det är väldigt, väldigt högt i tak, slår hon fast, och konstaterar att det börjar bli vanligt med färgade innertak på t.ex. restauranger där man vill ska skapa intimitet och mysig stämning
- Jag brukar kalla innertaket för den femte väggen och det är lika viktigt vad man väljer för färg på det som på de andra väggarna, vilket självklart gäller även kontor, skolor och det offentliga rummet.
Standardlösningarnas tid är förbi
Det kliniska och sparsmakade har länge räknats för att vara något som vi mår bra av att vistas i, men forskning inom neurobiologin har påvisat att så inte är fallet:
- Människan kommer från naturen och vi mår bra av en varierad miljö. Det har gjorts en massa forskning om hur färger påverkar oss och nu i höst är stjärndesignern Hella Jongerius aktuell med utställningen ”Breathing Colour” på Nationalmuseum. Hon har under många år forskat i hur ljus och färger påverkar oss, berättar Sara.
På frågan om vilka färger som passar i kontorsmiljö blir svaret att det självklart beror på vilken typ av verksamhet man driver:
- På en bank där man vill skapa tillit och trygghet, fungerar det bra med lugna blå färger, men i mer kreativa miljöer där man arbetar med innovation kan man t.ex. ha rosa som är en lekfull och inspirerade färg, även om det är en rosa med mycket svart i.
De nya trenderna
Enligt Sara Garanty är två nya trender på gång, vilka signalerar både en längtan efter naturen och behov av förändring:
- Blått, grönt och mörkbrunt är på frammarsch och parallellt med detta kan vi se en mer dramatisk trend där man tänjer på normerna kring vilka material man kan använda och drämmer till med klara och knalliga färger som koboltblå, orange och olika neonfärger.
Hos Rockfon ser man en tydlig tendens hos kunderna som vittnar om att de är redo för mer färg och produktdesignern Jesper Wolff välkomnar tendensen:
- Möjligheterna är oändliga och för oss är det kul att se att man börjar ta ut svängarna. Varje tid är präglad av sina sanningar och nu har det varit väldigt vitt under väldigt många år. Vår uppgift är att fokusera på innovation för att kunna möta arkitekternas krav och se till att leverera det allra bästa och göra det möjligt för kunden att forma sitt eget universum - både visuellt och akustikmässigt, så att akustik och inredning samspelar och tillsammans skapar bästa möjliga lösning.