Globala hotellkedjor kommer att förbli lokala
"Att berätta en lokal berättelse" är utmaningen för de stora hotellkedjorna idag, eftersom hotellkedjorna kommer att gå ifrån standardisering till förmån för lokala upplevelser. Detta var fallet med lobbyn på Mercure Hyères Centre Hotel: Receptionen har förvandlats från att vara opersonlig och kall till en ursprunglig och varm plats tack vare Rockfon Color-all® undertaksplattor.
Inredningsarkitekten Karolina Lubkowski inspirerades av Villa Noailles i Hyères, en av de första moderna villorna i Frankrike. Uppgiften var bl.a. att reproducera de svarta och vita kontrasterna av dess interiör i taket. Här användes Rockfon Color-all undertaksplattor i flera gråtoner.
Arkitekten uppnådde därmed en graderad färgeffekt med mörkare färger i salonger och privata områden som avgränsas av ljusa väggar och ljusare nyanser i områden med mycket rörelse. Minimalism är ledordet. X-kanten på plattorna gör skivskarvarna närmast osynliga och dessutom bröt arkitekten den konventionella undertaksinstallationen genom att placera Rockfonsystemet diagonalt (roterat 45 °) för att uppnå ett mer dynamiskt utseende.
Lobbyn och recaptionen är akustiska utmaningar
Lobbyn och receptionen är per definition bullriga områden med mycket liv och rörelse när gäster checkar in och ut. Därför är lobbyn alltid en akustisk utmaning, eftersom det dessutom ofta finns hårda golv som förstärker efterklangen. Här ökade efterklang och ljudnivå ytterligare på grund av de breda fönstren. Det akustiska undertaket gör det nu möjligt för gästerna att tydligt höra sina samtalspartner som om de befann sig i ett lugnt och intimt utrymme.
Hôtel Mercure Hyères Centre, Hyères
19 Avenue Ambroise Thomas
83400 Hyères
Frankrike