Rockfon draperar Citybanans station Stockholm City i bekväm akustik
Stockholm har en lång tradition av offentlig konst och dess tunnel-banestationer är inget undantag. Många pendlare navigerar runt stationerna med hjälp av de permanenta konstverken som fungerar som en karta.
När Stockholm tillkännagav en öppen tävling för att skapa konstinstalla-tioner till den nya pendeltågstationen var den lokala konstnären Karin Lindh angelägen om att anmäla sig. "Jag reser med tunnelbanan och jag är väldigt förtjust i dessa olika stationer". För konstnären påminde arkitekturritningarna för den nya stationen om en stor katedral.
Extraordinär design kräver flexibilitet
Med detta i åtanke hittade Lindh inspiration från olika katedraler; en av dem var Santa Maria della Vittoria i Rom, där hon fick syn på Berninis skulptur, Ecstasy of Saint Teresa. "Bernini arbetade skickligt med dagsljus, arkitektur och skulptering" säger Lindh. "Jag ville leka med dagsljus på ett liknande sätt, men kanske lite skarpare och mindre barock".
Att skapa den nya ingången till pendelstationen var en utmaning. Lindhs konstnärliga vision krävde ett böljande, veckat material som skulle draperas i taket på det 200 m2 stor utrymmet.
Med tanke på svårigheterna föreslog projektledaren att skulpturen skulle byggas på plats. Efter att ha testat olika material valde teamet Rockfon® Mono® Acoustic för att förverkliga konstnärens vision. "Undertaksskivorna är flexibla och kan böjas och man kan därmed skapa både skarpa och mjuka böjningar" säger Thomas Svensson från TS Akustik.
Kompromisslös design
Designens uttrycksfullhet och avsaknaden av skarvar kompromissar inte med den utmärkta akustik som Rockfon Mono Acoustic erbjuder, vilket var ett viktigt övervägande i stationens utformning, med tanke på att 125 000 människor passerar där varje dag.
Citybanan - Stockholm City
Central plan 15
111 20 Stockholm
Sverige
Citybanan, Stockholm City, Sverige
Rockfon® Mono® Acoustic gjorde det möjligt att skapa en slående visuell effekt över nedgångens rulltrappa och mellannivå.